Hos Basker-grabbarna

Tjing bloggen!

Nu är jag i Frankrike hemma hos min korrespondent Claire. Jag har fâtt lâna hennes laptop men jag fattar typ ingenting eftersom alla tangenter sitter helt fel, tex. sâ är bindestreck och underline pâ 6an och 8an, dafuq?
Och sâ finns det ju sâklart inte â, ä, ö, men det är ändâ rätt lätt att lösa.

Âh wow! Nu lyssnar Claires syster pâ Gorillaz i rummet bredvid, inte helt fel :G

Igâr kväll tog Claire med mig pâ en slags talartävling där det var 10 personer (varav en var Claires kompis) som fick 5 minuter pâ sig att prata om vad dom ville.
I dom första 9 talen fattade jag i princip ingenting; fattade bara när en kille sa "beurre dûre" som betyder hârt smör - najs!
Men sen i det sista talet fattade jag faktiskt jätte mycket, det var en kille i min âlder som pratade om Le Bio vilket är ekologiska saker och närpoducerad mat och sânt. Han avslutade talet med att säga "Väljer ni att offra hälsan bara för att rädda era pengar?". Sjukt najs kille, hans tal var supermys och han kom tvâa i hela tävlingen.

När vi kom hem igen vid 22.00 däckade jqg i sängen direkt och sov sjukt gött 11 timmar i sträck, jag var nog rätt slutkörd efter allt flygande, bussâkande och hyrning av skidor och allt som hände igâr.
Det var lite kul efter att vi hade hyrt mina skidor igâr för dâ âkte vi till en affär för att handla mat, och det var 4 enorma hyllor bara för alkohol direkt när vi kom in. Lite skillnad mot hur vi har det i Sverige med systembolaget och sâ..
Sen sâ ska jag och Claire pâ en fest ikväll sâ hennes mamma köpte massa öl till oss, här i Frankrike spelar det tydligen ingen roll att Claire bara är 17. Men jaja, det hör väl till kulturen.


Om ett tag ska vi âka till Claires skola i Thônes (vi bor en bit utanför i Serraval) och där ska alla de franska korrespondenterna visa oss runt och göra nâgon presentationsgrej. Sen efter det ska vi âka skridskor (Yay, jag kommer dö) pâ ett ställe som heter La Clusaz.


Nu ska jag leta upp Claire och kolla om jag hinner gâ ut och ta lite kort pâ bergen här omkring innan vi mâste âka till skolan.

Hejdâ loikks!

Kommentarer

Här kan du kommentera, eller snickra ihop en ny cykelhjälm:

Namn:
Jag Gillar't

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Handla uppdaterat och prisvärt mode hos ellos.se RSS 2.0